Billedhuggeren Karl Otto Johansens (1918-2010 - ansat hos Bing & Grøndahl 1960-83)
Skulpturerne har Flynderupgård over en årrække fået forærende af fonde.
Karl Otto har selv bestemt placeringen og rækkefølgen. Ideen er at vise kulturlandskabets forvandling i de 50 år Karl Otto Johansen og han kone Inger levede i Ørene, et område mellem Gurre og Nygaard.
Granitten er Karls foretrukne stentype, og i den hugger han med udpræget sans for netop de muligheder, der ligger i kontrasterne mellem grove og mere glatpolerede partier. Hans skulpturer er udført i en enkel, stram, naturalistisk form. Ofte er motivet et dyr eller en dyregruppe. Hans stentøjsfigurer for Bing & Grøndahl er i slægt med hans granitarbejder med stramme og faste linieforløb.
Skulpturen Talerstol af stenhuggeren Karl Otto Johansen og er en gave fra Fonden Conrad Nellemann og hustrus Mindelegat til Flynderupgård Museet. Selve talerstolen er hugget i en stor gnejsblok. Ravnefigurerne er udhugget i skånsk basalt og fastgjort til gnejsblokken ved ståltappe og lim. På for- og bagsiden er der relieffer: Pegasus på forsiden og blomsterranke med blomster, frugter og modne aks på bagsiden (den side hvor taleren står). I blokken er der udhugget en krybbe til brug for talerens manuskript. Til talerstolen hører to fritstående stenfigurer forestillende vagthunde.
I et brev til museet beskrev Karl Otte skulpturen således: ”På forsiden ser man en hest, en glad hest med vinger. Det er Pegasus. Billedet på fantasien, den frie tanke, det frie ord. Den har sluppet jorden med alle fire hove og svæver hen over dagliglivets småtterier. Foran taleren er en krybbe, det er selvfølgelig for at opsamle alle de guldkorn, som dagens talere og fremtidige talere vil strø så rigeligt ud. Under den snor sig en ranke af blomster, frugter og modne aks; det er frodigheden. En taler skal være godt orienteret. Derfor får han to sorte fugle, Odins ravne Hugin og Munin. De flyver jordens kreds rundt og kommer tilbage og fortæller, hvad der sker derude. Grundtvig siger, at de også betyder erindring og forudanelse, så har vi fortid og fremtid med. Men taleren skal passe på, for der sidder to vagthunde bag ham. Taler han sandt og godt, sker der ikke noget. Hunden på hans højre side passer sig selv og slikker sine sår; men er hans tale falsk og letfærdig, så hyler hunden på hans venstre side”. Skulpturen blev afsløret den 5. juni 1999.